سرخط خبرها

نشست نقد و بررسی کتاب «نقل گیتی» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۸۸۱۷۰
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
نشست نقد و بررسی کتاب «نقل گیتی» در مشهد برگزار شد
نشست نقد وبررسی کتاب «نقل گیتی» با حضور «محمد خسروی راد» نویسنده اثر و جمعی از منتقدان حوزه ادبیات داستانی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست نقد وبررسی کتاب «نقل گیتی» با حضور «محمد خسروی راد» نویسنده اثر و جمعی از منتقدان حوزه ادبیات داستانی در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد. رمانی مشتمل بر ۱۸۰ صفحه و در حوزه دفاع مقدس که سال ۱۳۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و در قطع رقعی به زیورطبع آراسته شده است.

«سید علیرضا مهرداد»، «مجتبی انوریان یزدی»، «مبینا حریفی»، «علی براتی گجوان»، «ابوالقاسم محمدزاده»، «حسین عباس زاده»، «عزت صدیقی»، «نگار تشکری»، «سید جلال قوامی» و «مجید عسکری» افرادی بودند که در این جلسه، دیدگاه‌های خود را نسبت به این کتاب بیان کردند و «محمد خسروی راد» نویسنده کتاب نیز نکات و پاسخ‌های خود را در این نشست ارائه کرد.

به عقیده منتقدان، این رمان با تلخی و در عین حال شیرینی و جذابیت و سادگی آغاز می‌شود. از وقار و وفا و وطن دوستی یک زن ایرانی در آن سخن به میان آمده است و عقلانی بودن قهرمانان رمان، در آن به خوبی پردازش شده است. نویسنده تلاش کرده تکنیک‌های داستانی را از موقعیت‌های آن بگیرد و نظریه صادر نکند. روایت زوج‌های پیر و جوان، با زاویه‌دید‌های متنوع، در پیکرۀ رمان به‌خوبی تنیده شده و بافت سلولی دارد.

اما از سوی دیگر، و از منظر نقد معطوف به خواننده، این داستان، داستان عشقی در دل یک جنگ است. این عشق هم از منظر‌های مختلف روایت شده بود. کاراکتر‌های اصلی داستان، نامه‌هایی رد و بدل می‌کنند که جدا از یادآوری عشق میان آنها، عشق به وطن را نیز دوباره یادآوری می‌کند.

از منظر فرمالیستی نیز این داستان در قالب نامه روایت شده که از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. انتخاب زاویه دید دوم شخص، موجب شده است که یک بار حسی به داستان بخشیده شود.

اما شاید بتوان یکسان بودن زبان نامه‌های قهرمانان داستان را از تقاط ضعف این اثر به شمار آورد. ضمن این که کلیت داستان از نظر پی رنگی جای بیشتری برای کار داشته است.

«وطن»، «عشق»، «ملت» و «امت» برای مولف موضوعیت داشته است

خسروی راد نیز با اشاره به این که کار نگارش را از داستان آغاز کرده و پس از آن به سراغ موضوعاتی از قبیل تاریخ شفاهی رفته است، خاطرنشان کرد: نخستین اثر داستانی خود را در سال ۱۳۷۲ و با عنوان «آب و آتش» نوشته ام که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به اعتقاد خسروی راد، مولفه‌های «وطن»، «عشق»، «ملت» و «امت» برای او موضوعیت داشته و رد پای این مولفه‌ها را در جای جای داستان او می‌توان یافت.

درباره کتاب «نقل گیتی»

گفتنی است «نقل گیتی» نخستین اثر مولف در قالب رمان است که پس از سال‌ها فعالیت وی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و نیز نگارش‌های متعدد وی در قالب‌های داستان کوتاه و تاریخ شفاهی و ... به رشته تحریر درآمده است.

«نقل گیتی» در واقع  نخستین جلد از یک سه‌گانه است که شخصیت‌های ۲ جلد دیگر، در همین کتاب نخست مورد اشاره قرار گرفته اند. این کتاب روایت داستان «سهیل» سربازی عراقی است که به سپاه بدر ایران می‌پیوندد و با دختری به نام «گیتی» از خانواده‌ای مشهدی ازدواج می‌کند. اما داستان کتاب از جایی آغاز می‌شود که سهیل پس از اعدام صدام، از همسرش می‌خواهد که به عراق عزیمت کنند. نامه‌هایی که بین سهیل و گیتی رد و بدل می‌شود، بن مایه این کتاب را شکل می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->